zaterdag 22 februari 2014

Alweer THUIS ook ! II

Het tweede stuk over onze minivakantie naar Renesse.
We hebben heerlijk geslapen ondanks het feit dat we in twee verschillende bedden lagen. Het waren wel goede boxsprings dus de vermoeidheid kreeg al gauw de overhand. Alleen Jesse bleef op haar qui-vive. Ze ging wel lekker liggen, maar was en bleef waaks. Ze voelde zich er logischerwijze niet thuis en vervulde haar taak als waker perfect. Dat is ze ondanks haar giga inspanningen langs het strand ook gebleven tot dat we weer thuis waren woensdagavond. Ze blafte zo nu en dan bij geluidjes, en het was maar goed dat het hotel niet vol zat, want we zaten bij de achterdeur.
Wel konden we bijvoorbeeld prima  gaan ontbijten met zijn tweeën terwijl Jesse op onze spulletjes paste terwijl we aten.
Achterzijde Hotel Renesse
Dat ontbijt maakt zo’n paar daagjes helemaal af. Het was ook beregoed. Meerdere verse broodjes direct van de warme bakker. Kaiserbroodjes, baquetjes, en croissantjes. Maar ook Zeeuwse gebakjes, geroosterd brood, een gekookt eitje, yoghurt, kwark, corn flakes, muesli, etc, etc. Je eet dan automatisch wat meer dan gewoonlijk. Dat samen met allerlei verschillende soorten koffie, chocolade of thee. En dat alles op het dooie gemakkie. Daarna op de slaapkamer Jesse gelukkig maken met een extra grote maaltijd, want gedurende dit soort dagen loopt ze gemakkelijk driemaal zoveel als normaal en  verbruikt dan ook meer energie. Altijd leuk om haar te zien smullen.
Daarna zijn we richting transferium gelopen omdat daar ook een VVV was. Kijken naar wat er te bezichtigen is, en waar en wanneer de vele bussen gaan. Ook alvast gekeken of de terugweg niet wat korter kon dan de terugweg. Dat bleek gemakkelijk haalbaar, de terugreis bleek van daar tot Zuidplein in een uur en twintig minuten haalbaar, bijna de helft van de heenreis.
Bij de VVV een kaartje van Renesse gekregen met de wandelmogelijkheden, de mooiste plekjes waren  en een busboekje. We besloten de maandag  in Renesse en omgeving te blijven en de dinsdag naar Zierikzee te gaan i.v.m. de betere Visrestaurants. We liepen van het transferium naar strandtrap Laone, en zagen een grote stenen trap die ons naar het strand zou leiden. Bovenaan de trap waren we beiden buiten adem, terwijl Jesse lustig en ongeduldig op en neer vloog. Bovenaan was er een prachtig uitzicht op een veel breder strand dan gisteren. Ook zagen we een soort van eiland voor de kust en met behulp van mijn camera zag ik er allerlei zeehonden liggen in het zonnetje. Helemaal te gek. Ik heb er gelijk maar wat foto’s van gemaakt. Die volgen later nog.
We doen nog steeds lekker rustig aan en het is uiteindelijk nog vakantie. We zijn lekker gaan wandelen , schelpen zoeken en fotograferen, terwijl Jesse poogde vogeltjes te pesten, rondjes om paarden  op het strand rende, zee in en uit ging, wilde dat ik stokjes gooide enz.
Bij strandtent de Haven en de Schorpioen aangekomen gegaan voor tweemaal warme chocolademelk met rum, die achteraf wel erg duur bleken, maar ala, het was vakantie. Daarna rustig aan over de al bekende weg richting dorp, waar ik even een uurtje ben gaan slapen zoals gewoonlijk, om energie op te doen voor de rest van de dag. Rose ging lekker zitten lezen.

Vervolgens een end gewandeld om Renesse te verkennen en ergens een biertje op een terras genuttigd, waarna we zijn gaan dineren bij het wapen van Zeeland. Waar we ons lekker verwend hebben met een compleet en goed diner.
De avond daarna hebben we doorgebracht op de kamer, want we waren moe en de Olympische spelen en nog een alweer vergeten serie hebben ons vermaakt en we zijn niets tekort gekomen, maar wel weer betrekkelijk vroeg gaan slapen i.v.m. vermoeidheid.

Dinsdag verliep tot 10.00u ongeveer hetzelfde, de lekkere douche en het ontbreken van een wekker maakte het tot echt vakantie. Daarna zijn we per bus naar Zierikzee gegaan. Wat een pracht van een middeleeuws stadje is dat. Aan een bewoner gevraagd waar we het beste terecht konden voor oesters, en verwezen naar de
Proeverij. Een zwerftocht door Zierikzee gehouden, ergens koffie gedronken on een mooi café, foto’s genomen, even bij de Wereldwinkel naar binnen. Leuk dat je bij andere Wereldwinkels altijd binnengehaald wordt als familie. Geinig. Wouw wat een prachtig gebouw waar zij in zitten. Een echte middeleeuws gebouw waar de kerkers in zaten. Erg imposant, en we kregen gelijk een rondleiding. Top. Een stukje verder bleek de oude Haven te zijn waar het water erg laag stond. De schepen lagen bijna droog. Daar was ook de Proeverij, waar we hartelijk ontvangen werden en overheerlijk geluncht hebben.

Ik heb me laten overhalen om voor het eerst drie soorten Oesters te eten, en daarna een vissalade. Het is me enorm meegevallen. Er was niks slijmerigs aan die Oesters. Ze waren zalig.

Anderhalf uur later zijn we weer langzaam richting het busstation gelopen en hebben de bus naar Renesse weer genomen. We waren na mijn slapen te moe om nog veel te doen en vooral Rose haar bovenbenen deden zeer en mijn kuiten. Uiteindelijk hebben we heerlijk boerenkool met worst gegeten bij het wapen van Zeeland, en hebben ’s avonds vanaf half negen voor de TV gezeten.

Onze laatste dag zijn we opnieuw naar het strand gegaan via de hoge trap. Een paar uur later afgesloten bij de andere strandtent en onze spullen stonden veilig gestald bij het Hotel. Onze kamer was al opgeleverd om 10.00u. We hebben de bus genomen via Zierikzee en hebben nog lekker geluncht bij de Sijf op de Oude Binnenweg in Rotterdam. Daarna ben ik gaan slapen in ons eigen bed en stond bij het wakker worden onze kleindochter Lotte op de stoep.