maandag 13 augustus 2012

Zomercarnaval


Zo, eind juli is er een groot spektakel in Rotterdam. Dan vindt het tropisch-of zomercarnaval plaats. Heerlijk om naar te kijken. Hot had dit jaar geen puf om met me mee te gaan. En een aantal jaren achterheen was het te warm om te gaan. We staan dan aan het begin van de stoet waar je nog bewegingsruimte heb.
Dan staan we met onze camera klaar met zoiets van laat nu de stoet maar komen. Dus dit jaar was het weer perfect en ging ik solo. Ik had een plakje aan het Eendrachtsplein voor de dranghekken op een hoek. De stoet is nooit op tijd dus nam ik deze plek en zette een aantal medewachters op de gevoelige plaat totdat het spektakel was begonnen.
 Hele gezinnen doen daar aan mee, alle leeftijden en formaten. Er was weer veel werk aan de kostuums gestoken. Ik raakte afgelopen december met een stoffenverkoper op de markt aan de praat en hij vertelde dat ze er een jaar werk aan hebben. Ik geloof dat graag. De catering moet dan ook gebeuren want reken maar dat je dorst hebt en honger tijdens het lopen en dansen.

 De dj’s hebben hun muziek uitgekozen en de beveiliging was ook niet vergeten. Ging er een groep met veel kinderen langs dan was er een groot touw omheen gespannen dat door een groot aantal mensen wordt vast gehouden. Prachtig was het weer. Elke groep heeft een thema, De naam van de groep op een groot pamflet getekend. Ze komen uit heel Nederland, er is vaak zelfs een groep uit Limburg.
Het is ook steeds meer gemêleerd qua bevolking en steeds meer Nederlanders doen mee. Je hebt de koningin die voorop op haar praalwagen staat. Er is ook een runner up. Hoe vaker ik hier sta hoe meer ik de dingen herken. Ik had regelmatig wat ruzie met mijn toestel. Het is een prachtig ding met een draaibaar schermpje zodat ik laag kan fotograferen zonder te bukken. Maar hij is te traag dus drukte ik het knopje in dan kwam die foto een enkele seconde daarna. Daar is dan te lang want de bewegingen zijn snel. Het leek wel een ballet.
Stapje naar voren, stapje opzij, dan weer naar achteren enz. enz. Ik stond daar van 2 uur tot half 6 en heb boven de 500 foto’s genomen. Dan volgt de napret. Met een leuk muziekje op de achtergrond werden de slechte foto’s verwijderd. De losse armen, hoofden en andere extremiteiten werden afgesneden. Er werd een groepje of einzelgängers uitgepikt. Ik heb dit nu erg vaak gedaan en begin er steeds meer feeling voor te krijgen. Dat heb je met ‘bulkwerk’. In totaal heb ik 300 foto’s in mijn reportage.
Niet allemaal zijn ze even goed. De bedoeling is ook de sfeer te laten zien. Maar als het volgend jaar net zo’n lekker weer is dan sta ik klaar maar ditmaal met m’n spiegelreflex camera, die is toch héél wat sneller.

Een linkje naar album 1 op facebook:
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten