zondag 6 mei 2012

Vrijdagmijmeringen

Eens, heel lang geleden. Toen de wereld nog jong was en de soldaten nog met poetskatoen schoten was ik een Flower Power Kind en ik hield me o.a. bezig met Zen Boedisme en Tao en nog vele andere dingen. Dat gebeurt zo wanneer je vrienden zich ook daarmee bezigen. Zij waren wat hoger geschoold dan ik en hadden toen een grotere woordenschat. Dit alles heb ik door de jaren goed ingehaald. Die theorieën, ik begreep er geen snars van. Ik ben toen begonnen met het lezen van verhalen o.a. over de leerling en de meester. De leerling stelt een vraag en de meester beantwoordde die. Zo af en toe herlees ik die boekjes weer. Zo herlas ik laatst het boekje van "Gesprekken met de Meester" geschreven door Carla Krüger. http://www.boykollee.nl/wb/pages/home.php Het is leuk om dit soort boek in je op te nemen en een willekeurige bladzijde te nemen en die dan te lezen met de bedoeling dit als thema van de dag te benoemen. Dit is het verhaal van de dag. Het heet;


De Cirkel is een beweging.

Ik vroeg de meester; Als het waar is dat ons bestaan een eeuwige cirkel vormt, hoe kan men dan van heden, verleden en toekomst spreken? Hij antwoordde mij; De cirkel is een sterke beweging; de mens is gedwongen in de richting van de beweging te kijken. Hij neemt het landschap waar dat hij passeert en noemt dit zijn herinnering. Slechts een enkeling slaagt erin één moment uit de baan te stappen; hij neemt dan fragmenten waar van het gebied dat hij nog door moet trekken; de gebogen lijn van de cirkel maakt het hem onmogelijk het tijdstip van aankomst in dat gebied nauwkeurig te bepalen. Men noemt dit een gave en beseft niet hoe groot de angst moet zijn, niet meer in de beweging opgenomen te worden.

eerder geplaatst op 29 juni 2007 door Rose

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten