donderdag 30 augustus 2012

De Zwaan


 
Opeens was die daar, in onze winkel. DE ZWAAN met kleintje. Gemaakt van keramiek. De zwaan had een gebogen hals met snavel omlaag en haar kleintje aan haar zij, naar gelang je deze verplaatste. Ze was gebroken wit en had iets romantisch.
 Toch bleef ze lang in de winkel staan. Ik ben o.a. ook etaleuse, samen met 2 anderen. Om de zoveel tijd gaan de etalages, midden- en thematafel om. Dan slepen we alle oude artikelen naar de kelder en zoeken we een nieuw thema. Dat kan aangereikt worden door Fair Trade, door de traditie zoals Kerst, Pasen enz. Ook de jaargetijden spelen een rol, soms wordt het op kleur gemaakt.Keuze zat dus en elke etaleur doet het op zijn eigen wijze.
Dus de zwaan werd regelmatig verhuisd. Soms vonden we haar op de schappen en daarna in de etalage. Af en toe stond ze in de kelder. Maar niemand wilde haar. Was dit omdat ze een kind heeft? Opeens stond hij daar. Hij bekeek haar van alle kanten en vooral van onderen. Daar had ze een heel groot holte van leegte. Hij vroeg of hij een rare vraag mocht stellen. Daar hou ik van dus stond ik stil op luisterstand. Hij vroeg of de holte groot genoeg was om de as van zijn vrouw erin te doen, of het groot genoeg was.
Ik vroeg dus ook aan mijn collega wat zij daarvan vond en samen begonnen we de zwaan met dit oog te bekijken. Hij vertelde ook dat hij de kunde had om het gat te dichten. Dus stelde ik voor dat hij de holte zou kunnen vergroten door een ring om het gat te maken. Hij vond dit een prima idee. De reden waarom hij de zwaan koos was dat zijn vrouw enorm van deze dieren hield dus paste deze zwaan prima bij haar.
Hij zag ze al op zijn dressoir staan. Ik ging een grote doos zoeken en we pakte deze zwaan met kind zorgvuldig in. We kregen een ferme hand en voor zover mogelijk ging er een tevreden klant de winkel uit en wij waren blij dat de zwaan eindelijk een goed plekje had gevonden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten