zondag 6 mei 2012

Amsterdam met Jan en Jo

De afgelopen donderdag zijn Hot, ik en natuurlijk Jesse een dagje naar Amsterdam geweest. Eens in de zoveel tijd gaan we met Jan en Jo uit Purmerend gezamelijk een dagje uit. Dit doen we al een aantal jaren sinds we elkaar in Praag hebben ontmoet. We gingen met dezelfde reis. Zij zijn beide rasechte Amsterdammers alleen ze wonen in Purmerend. Maar ze kennen de stad nog steeds op hun duimpje. Alleen hadden we eigenlijk de verkeerde dag gekozen. Maanden gelden prikten wij een donderdag en van alle donderdagen die we konden kiezen, kozen we Hemelvaartsdag dus bijna alles was gesloten, dus ook bijv. het Waterlooplein. Vinden wij altijd heel erg leuk om lekker rond te struinen en leuke dingetjes te kopen. Het was daarna toch een goede reden om volgend jaar opnieuw een keer naar Amsterdam te gaan. Het was echter wel vriendelijk voor onze portemonee, ons kennende. Het werd toch een leuke dag. Jan en Jo hadden toch een hele tocht uitgestippeld. We zijn begonnen bij het Zuid Noord Hollandskoffiehuis bij het C.S. Daarna zijn we via de Zeedijk door de Chinese wijk gelopen. Onderweg droneken we in een oud pand een lekkere bak koffie. We gingen weer verder richting Rembrandhuis en voor we het wisten waren er kaartjes gekocht. Jan kon niet mee want hij promoveerde zichzelf tot Jesse oppasser. Zij mocht niet naar binnen. Met een hondje lopen heeft zijn nadelen. In dit museum zagen we het oude huis van de meester himself en dat hem al zijn geld heeft gekost. Niets nieuws onder de zon dus. In het museum vonden wij de etsen en tekeningen sprekender dan zijn olieverf doeken. En sinds ik een les droge ets techniek heb gevolgd realiseerde ik me, wat een werk dat is! Dit was het uitzicht van Rembrand wanneer hij naar buiten keek. Moet je nagaan. Moet je wel even door alle nieuwe huizen kijken, maar toch! Het geeft je te denken. Alle tijd is relatief. Daarna gingen we verder met wandelen. We hebben die dag heel wat door de stad getippeld. De tocht ging verder via het Waterloo plein dat zoals ik had geschreven gesloten was. Al die "pakhuisjes" was toch knapjes deprimerend. Verder ging de we langs de Stopera. Hiervan hebben we geen foto gemaakt. We gingen de brug over die een copie is van een brug over de Seine in Parijs. 007_onderweg_brugpilaarDe top van deze pilaar is met dezelfde kleur als de herstelde top van de Westertoren, die nu ook deze helblauwe kleur heeft herkregen. Foto volgt nog. De toren is echter feller van kleur doordat die net is opgeleverd. 008_onderweg_mooi_pand Vanaf de brug, keken we naar boven en zagen dit pand. Hot en ik gingen gelijk fantaseren zoiets van, stel je voor dat we hier woonden wat zal dit 's nachts een prachtig uitzicht bieden! Zo tippelden we weer verder. We gingen richting het Rembrandplein. Daar aangekomen staat de Nachtwacht in brons. 014b_hot_jesse_en_de_nachtwacht_3dIk kon het niet laten om Jesse en Hot samen op een kiekje te zetten. We hebben op het Rembrandplein een pilsje en een uitsmijter spek genuttigd. We waren er wel aan toe. Het zonnetje begon net een beetje te schijnen. En de reis ging verder. We gingen richting de Munttoren waar onder andere de bloemenmarkt op het water ligt. We kozen ervoor om daar niet te gaan kijken, omdat we hier al vaker geweest waren en liepen vervolgens de Kalverstraat op, waar wel alles open bleek, en waar het ongelooflijk druk was. Aan de linkerzijde van de Kalverstraat, die ieder jaar ook meer op elke gewone winkelstraat in Nederland gaat lijken, kom je op een gegeven moment bij de HEMA. Die zit op een plek waar vroeger een zwembad gevestigd was ondergronds. Daar zit tegenwoordig een passage waar we via een lift naar boven gingen en de rest gingen we per trap. Boven gekomen was er een restaurant van glas waar het uitzicht rondom fantatisch was. Hier waren we nog nooit eerder geweest. Door de spiegeling van het glas konden we moeilijk mooie foto's maken. Dit plekje bevelen we iedereen aan. Vandaar zijn we via de achterkant van de passage naar het Begijnhof gegaan. Je gaat er gewoon naar binnen via een gewone deur. Het is een groot hof dat gedeeltelijk is afgesloten door de bewoners en terecht. Het lijkt me heel vervelend wanneer elke toerist naar binnen komt gluren. Er zijn daar ook 2 kerkjes. De Engels Gereformeerde kerk die dit jaar 400 jaar bestaat en een grote kapel. 029b_1ste_kerk 029e_1ste_kerk 029h_1ste_kerk_orgel_1De eerst 3 foto's zijn van de Gereformeerde Engelse Kerk. De volgende 3 zijn van het hofje zelf. Ik hoop dat de foto's een leuk beeld van het geheel geven. Dit zijn de laatste 3 van vandaag. Morgen gaan we verder met ons verhaal. De laatste 3 zijn van het kleine kerkje.033b_interieur_2e_kerk 033c_interieur_2e_kerk 033e_interieur_2e_kerk

032_hofje 031_hofje 024_begeinenhof_nonnetjeVoor alle duidelijkheid, als je op de foto's klikt worden ze beter zichtbaar. 059 Het is wel een beetje moeilijk dit leuke stuk over ons onfatsoenlijk leuke dagje uit in Amsterdam met Jan en Jo opnieuw te plaatsen, vooral omdat Jo er inmiddels niet meer van mee kan genieten, en Jan en ondergetekenden haar nog steeds erg missen. Toch is het ook zo dat zo lang je geazamenlijke herinneringen hebt je er ook nog min of meer bij bent JO !!
Eerder publiceerden we dit stuk op 19 mei 2007 op: hotrose.weblog.nl/dagboek_hot/dagje-amsterdam/