zondag 17 februari 2013

De Reis van mijn oom Huub met de Walvisvaarder de Willem Barendsz 1946-1947

De Reis van mijn oom Huub met de Walvisvaarder de Willem Barendsz 1946-1947


Dit is van deze reeks van vier alweer de laatste, en daar ben ik blij mee. Vandaag maar een uur of 4 kunnen slapen, en dat is eigenlijk niet genoeg. Vooral omdat maandagmorgenvroeg de dakdekkers bij Rose op de stoep staan en ons dak gaan slopen. Dit keer kunnen Rose en Jesse me niet komen halen en ga ik zo snel als ik heb overgedragen naar huis. Rose kan dan met Jesse gaan lopen en ik ga de dakdekkers in de gaten houden. Een ding is in ieder geval beter dan de vorige keer dat ze kwamen. Het is nu droog.
De nacht is tot nu toe redelijk rustig. 14 van de 15 patiënten zijn aanwezig en er is er maar een met een uitglijder geweest, zoals dat heet. Deze patiënt is dan ook niet teruggekomen. In nacht 3 had ik het al over de PowerPoint Presentatie die ik gemaakt had over de reis die mijn oom Huub gemaakt heeft met de eerste Nederlandse Walvisvaarder de Willem Barendzs in 1946-1947. De_reis_van_mij_huub_vester_22_jaar_oud_ Een heel andere tijd als nu. Nederland had zo vlak na de oorlog een gebrek aan van alles, en ook zeker aan vetten en olie. Mijn oom was net 22 jaar oud, en leerling Machinist, tegenwoordig werktuigbouwkundige, en maakte een prachtig reisverslag op verzoek van zijn kleinkinderen. Dat verslag is veel te groot om hier helemaal te laten zien. Ik laat hierbij alleen de openingspagina zien en de slotpagina, blz 41. Verder laat ik veel foto's te zien die hij en collega's gemaakt hebben tijdens die reis. Let wel op sommige zijn nogal bloederig, en ondanks dat ze in origineel zwart wit zijn, zijn sommige toch nog heftig.De_nieuwe_brug_voor_de_willem_barendsz_j Het schip wat voor de walvisvaart gebruikt zou gaan worden was eerst een tanker, en moest dus grondig verbouwd worden.De_nieuwe_brug_voor_de_willem_barendsz_j_1 Hier zie je dat het schip een nieuwe brug krijgt.Willem_barendsz_1946_voorheen_zweedse_ta_1 De volgende foto is een foto van het totale schip zoals het werd als Willem Barendsz.De_machinisten_2 Mijn oom Huub behoorde op het schip bij het officierencorps, en wel bij de machinisten. Je ziet ze hier rechts.>>>> 
De volgende foto, daar komt de W.B. aan in Kaapstad.De_willem_barendsz_2 
De foto's daaropvolgend laten een van de harpoenkanonnen zien en een van de negen jagers die de eerste walvis hebben geschoten.
Aankomst_in_kaapstad De_am_5_met_de_eerste_geschoten_walvis Een_harpoenkanon_2_1
De jagers waren oude mijnenvegers die een nieuw leven kregen na de oorlog.
Daarna volgen diverse foto's waarop het verwerken, snijden, (flensen), koken e.d. in beeld word gebracht.De_flenser_die_15cm_dik_spek_los_snijdt Een_walvis_van_meer_dan_100_ton_met_de_k De_tongen_van_walvissen_waar_orcas_regel Een_ongeboren_jong_van_een_walvis_de_mee Hard_werk_op_het_flensdek Het_slachtdek_in_vol_bedrijf_1
De_tongen_2 Een_van_de_negen_jagers_catchers_voorhee Wat ik eerst mijnenvegers noemde zijn in werkelijkheid mijnenjagers geweest.Een_passerende_orca Links onder zie je een passerende orca.Ijsschotsen Huub_in_de_bek_van_een_walvis_met_links_ Huub_bezig_aan_een_brief_naar_dory_die_p  Onder de ijsschotsen zie je vervolgens mijn ome Huub, rechts in de bek van een grote walvis, en links daarvan bezig een brief te schrijven aan Dory, zijn verloofde. Die brief kon pas maanden later in kaapstad gepost worden.Tante_dory Oom_huub_machinist_1946
Kaapstad_de_willem_barendsz_voor_de_tafe De_willem_barendsz_3_jpg Jaap_exalto_en_gerrit_leenhoven Er waren ook 2 vliegtuigen aan boord van de Willem Barendsz om de omgeving af te speuren naare walvissen, maar die zijn na een tragisch ongeval bij het oefenen nabij Kaapstad nooit gebruikt omdat daar toen een dode en een zwaargewonde bij viel.
Bij de volgende foto wil ik vertellen dat die genomen is op 31 december 1946, deze fot heb ik eerder laten zien op 31 december 2006. Ik vind het een fantastische afbeelding. De ijsberg die zichtbaar is is net een kathedraal, en de volgende dag was hij weer helemaal weg, of gesmolten, maar als je nagaat dat van ijsbergen meestal 90% zich onder water bevind lijkt het me helemaal eng om zoiets tegen te komen.Automatische_kleurcorrectie_adobe_photos 
Tot slot de laatste pagina van de diareeks, waar o.a. een stukje uit de krant is toegevoegd.Pag_41_laatste_blz_ppp_de_reis_van_mij
Blog 125 eerder 4-6-2007

Geen opmerkingen:

Een reactie posten