maandag 18 februari 2013

Zaterdagmiddag


Het is zover. Vandaag heb ik de laatste foto's van de familie van Hot ingescanned. Dubbele gevoelens daardoor. Ik kan nu aan mijn eigen werk beginnen dat me door mijn peut is verzocht en ook mijn eigen verleden scannen. Eerst natuurlijk het kluswerk beginnen en afmaken. Maar toch, ik zal die oude foto's van nu af aan niet meer zo vaak zien. Een aantal foto's waren voor de oorlog genomen. Vreemd, die blije mensen te zien die toen niet wisten dat er nog harde en bittere oorlog's jaren zouden komen. Ik heb bij de papieren van Hot zijn ouders ook nog oude briefjes van de Duitsers gevonden die de familie kreeg toen de vader van Riet, Hot's moeder in het gevang zat in Westerbork. Misschien ga ik of Hot deze ook nog inscannen om deze te tonen. Ik kon ook duidelijk zien dat het een gegoed Katholiek gezin was. Door de grote gezinnen en de vele nonnen of broeders, die die gezinnen leverden. 030_non_aan_t_hoelahoepen 035_familiebijeenkomst_1 De non met de hoepel (oftewel tante Mien) was de zus van Riet. Zij had de gelegenheid gekregen om te studeren en gold toen als een van de knapste van de kinderen. Riet en haar andere zus Truus kregen deze gelegenheid niet. Zij mochten wel de lagere school volgen maar moesten daarna thuis blijven om mee te helpen bij de opvoeding van de rest van het kroost. Dit heeft Riet (qua opleiding) veel verdriet gebracht. Zij heeft daardoor de rest van haar leven een minderwaardigheidscomplex gehad dat duurde tot in haar oude dag. Zij hebben een aantal jaren in Hilversum gewoond en daar haalde ze de schade een beetje in. Ze werkte o.a. in een beoordelingscommissie bij de sociale dienst, richtte een bejaardensoos op, en was op allerlei gebieden actief. Door de ziekte van haar man werd hen ten zeerste aangeraden om weg te gaan uit H'sum want dat zou voor haar man veel beter zijn. Haar man was erg ziek en diep depressief en was genoodzaakt zijn werk hierdoor vervroegt te verlaten. Weer moest ze een stap terug doen.
Maar ik begon eerst over luchtiger zaken. Ik vertelde dat ik allerlei foto's inscande van mensen die toen nog jong waren en hun eigen idealen hadden. Ik kijk dan naar die foto's en probeer hen dan een beetje te doorgronden. Kijk met me mee. 005_riet_en_aan_de_wandel 010_is_dit_truus_en_haar_gezin De derde foto is Riet met haar moeder, en de vierde foto is van Truus, de oudste zus van Riet, Piet haar man en hun gezin. Die twee waren zielsvriendinnen tot het einde van hun leven. Zij zijn beide de afgelopen jaren op hoge leeftijd gestorven. 011_een_herenuitje_met_een_prachtig_vlie De vijfde foto is denk ik een uitje van de werknemers in de hogere regionen, letterlijk en figuurlijk. De vader van Hot was eigenlijk onderwijzer maar door de depressie in de 30ger jaren heeft hij n.a.v. gedane beloftes om een vaste aanstelling te verkrijgen jaren gratis voor de klas gestaan. Dit was heel erg vernederend voor hem, want hij had gedurende jaren geen inkomen. Uiteindelijk is hij gaan werken als loketbeambte bij de P.T.T. en is toen door hard werken en studeren in rang opgeklommen tot hoofd directeur  Daardoor had hij een royaal pensioen waar ze beiden van genoten hebben. Ze hebben heel Europa rondgezworven wanneer ik al die ingescande foto's bekijk. 012_zijn_dit_huub_en_dorie De zesde is het huwelijksfoto van Huub en Dorie. Hij is de jongste van de broers die door Riet en Truus zijn opgevoed. Ik hoor hem nog tijdens de begrafenissen van zijn zusters zeggen dat iedereen praat over mijn vrouw, mijn moeder, mijn oma enz. Maar het was mijn zus! Wat had/heeft hij het er moeilijk mee, nu als enige nog in leven zijnde. 020_harrie_en_rietDe 7de en 8ste foto laat alweer een bruiloft zien, die van Ber en Tiny met een hele mooie foto van Harrie en Riet op de trappen van het oude stadhuis van Schiedam. Wat kijken ze elkaar daar liefdevol aan! De laatste foto is een mooie grote waar ik letterlijk in kan wegdromen. Ik denk dan zoiets van , wie zijn dit, wat zijn hun dromen en idealen. Zijn zij gelukkig en is alles een beetje wat je wil? We zullen het nooit weten. 021_zingen_voor_het_bruidspaar 023_het_hele_gezelschap_1Op die laatste foto is zo'n beetje de gehele familie te zien. De grootouders van Hot, Oom Lidwino, tante Wigbertha, tante Mien, en mogelijk oom Theophile, de vier geestelijken die voor twee generaties als broeders en nonnen waren ingetreden, en alle broers, en zussen van mijn moeder met hun echtgenoten.
Blog 147 eerder 25 augustus 2007

Geen opmerkingen:

Een reactie posten