zaterdag 16 februari 2013

Stijgende lijn

Ik ben heel gelukkig met het feit dat mijn leven weer een beetje zijn gewone draai begint terug te krijgen. Een week achter de kiezen, die door goede pijnstilling vrijwel pijnvrij was en die me in staat stelde om weer op een bijna normale manier te functioneren, en me 's nachts een houding liet vinden om op een normale manier aan mijn rust te komen. Afgelopen dag ook een leuke dag, waarop ik veel geleerd heb in een cursus bedoeld om het opvangen van mensen die op hun werk geconfronteerd worden met verbale en/of fysieke agressie beter te kunnen opvangen. Een dag die begon met theorie, maar waarvan de hele middag gevuld was met het oefenen van telefoonopvanggesprekken en gespreksvoering met een acteur, die het ons bepaald niet makkelijk maakte. Een heel leuke en intensieve manier van oefenen waarbij valkuilen goed naar voren kwamen, en ook naar voren kwam dat je in dit soort gesprekken open vragen moet stellen om "het slachtoffer", zo goed mogelijk de kans te geven om te ventileren, en ook duidelijkheid te krijgen. Ook om inzicht in veel voorkomende klachten als vermijdingsgedrag, veelvuldige herbeleving, en verhoogde waakzaamheid te krijgen. Ook het oefenen om goed te luisteren, en al via de telefoon allerlei soorten van geestesgesteldheden te horen, als bijvoorbeeld schaamte en of vernedering, en daarop te leren reageren zonder in je reactie allerlei oordelen te stoppen was erg leuk. Het was tevens een fijne manier om zowel de nieuwe collega's, als de al ervarene collega in de opvanggroep te leren kennen en ook ieders individuele beweegredenen om dit werk te willen doen. Als je het werk eenmaal doet is het natuurlijk toch een vrij eenzame bezigheid. Ik zie nu al uit naar de volgende cursusdag hierover.

Blog 106 eerder op 16-3-2007

Geen opmerkingen:

Een reactie posten