zondag 17 februari 2013

Vrijdag 27 April 2007

Ik kan eindelijk weer schrijven. Door dat vermaledijde toetsenbord moest ik mijn creativiteitscentrum eventjes op pauze zetten. De afgelopen vrijdag was een prima dag. "s Morgens Hot naar het werk brengen en ik had om elf uur een afspraak met het stedelijk museum. Er loopt al een tijdje de expositie "Droomoord of Realm of dreams", en hiervoor heb ik de uitnodiging afgewacht die ik wist dat zou komen. Het is gewoon heel leuk om naar mensen te luisteren die over hun passie vertellen. Dit zijn de kunstenaars zelf of door de curator die de kunststukken zoekt en die op een dusdanige manier neerzet dat alles tot hun recht komt. Wanneer je erover wil lezen we hebben op deze web log een link. Toen ik er net was werd er verteld dat het schema omver was gegooid en de curator zou ons nu een rondleiding geven. In de eerste zaal was er het werk van Dré Wapenaar. http://www.drewapenaar.nl/ Ik had zelf nog nooit van die man gehoord, maar door de inleiding die er werd gehouden werd het werk van hem toch wat verduidelijkt. Pas toen de kunstenaar later een lezing met een dia voorstelling hield, om het ouderwets te zeggen, begon het me helemaal te dagen. Vooral toen hij de tent liet zien waarin er concerten werden gehouden van de Nederlandse componist Simeon ten Holt, die een stuk heeft geschreven voor 1 piano, twee piano's en 4 piano's. Dat laatste stuk was een crime om op te voeren in een gewone concertzaal dus verzon deze kunstenaar een soort tent waarin de pianisten in een soort hoek speelden en het publiek in het midden zit. Wonderbaarlijk. Daarna kwamen we in een zaal waar de video films van Pavel Braila werden afgespeeld. Je moet je een grote zaal voorstellen waar op de tegenover elkaar liggende muren 3 schermen waren gespannen die elk een beeld van Baron'Hill 2004-2005 voorstelden over een stadje Soroca in Moldavië. Elk van die beelden liet een deel van dat enorme complex zien. Het waren beelden die soms de kleinste details toonden en beelden met een groots overzicht. Zoals er werd gezegd dit is een werk van de Roma's daar en er woont werkelijk niemand in dat complex. Pas toen ik in de beelden foto's en schilderijen van de Roma zag kreeg ik het gevoel dat het een groot mauzoleum was ter ere van de in de 2e wereld oorlog vermoorde Roma's. Een grootse plek waarin verloren geesten en zielen ronddwalen.Ik heb naar een goede site van hem gezocht, kon hetgene niet vinden wat ik zocht. Als contrast werd een een film vertoond van het kunstenaars duo Quirine Racké en Helena Muskens. Ik heb er stukjes van gezien omdat deze film 55 minuten duurt, het vertelt van een stadje in Florida "Celebration" Een soort feel good stad waarin de inspiratie overal uit de Amerikaanse samenleving was geplukt. Ik ga het nog samen met Hot bekijken. De beide kunstenaars hielden ook een lezing en lieten korte fragmenten van hun werk zien en vertelden van het waarom ze dit onderwerp hadden gekozen. http://www.vpt.nl/default.asp?path=fanmail Daarna ben naar huis gedraafd om Jesse te halen om naar de Wissel te gaan. Normalerwijze is er dan markt en zitten Hans en ik naar afwisselende kramen te kijken en zien we de ruggen van de markt bezoekers. Nu is de markt voor een tijdje verhuisd en warempel we krijgen meer bezoek. Dat vinden Hans en ik bijzonder leuk. Ik ben hier een aantal jaren geleden begonnen om weer naar buiten te gaan en me weer onder de mensen te begeven en ik had geen betere plek kunnen kiezen. Het kost me 4 uur per maand, de sfeer is gemoedelijk en de gespreksonderwerpen zijn divers van kookrecepten tot hoe een kerkstructuur in elkaar zit en Hans kent zijn bijbel. Kortom, Leuk!

Blog 118, eerder 27-4-2007

Geen opmerkingen:

Een reactie posten