vrijdag 15 februari 2013

Willem Barendsz


Maanden geleden waren Rose en ik bij Oom Huub, de enig nog in leven zijnde broer van mijn moeder, en aldaar kwamen we aan de praat. Oom Huub is in 1946, als 22 jarige, als leerling machinist meegeweest op "de Willem Barendsz" , de eerste Nederlandsche Walvisvaarder. Hij heeft vorige eeuw, op vraag van zijn kleinkinderen beschreven hoe hij deze reis ervaren heeft. Ik vond dit verslag reusachtig interessant en besloot gedurende rustige momenten thuis als op het werk, deze beschrijving met foto's om te gaan zetten naar een Power Point Presentatie. Gedurende maanden ben ik hier mee bezig geweest, en in oktober heb ik het resultaat kunnen laten zien, en dat was grandioos mooi geworden. Bij het afleveren kwam ik erachter dat oom Huub echter ook nog een boek in huis had van ene dr. Melchior, die scheepsarts was gedurende deze reis. In dat boek beschrijft deze dokter de reis maar vooral bijzonder is dat hij er ook veel tekeningen bij heeft gemaakt. Vandaag ben ik bezig geweest deze tekeningen in te scannen, en als ik daarmee klaar ben worden deze ook nog toegevoegd aan de PPP die ik eerder al klaar had. Het werk lijkt veel maar is zo fascinerend, en leuk, en onderwijl leer ik wederom veel bij, dat het een heel leuk tijdverdrijf is. Ik voeg hierbij vandaag een foto toe van een IJsberg die de Willem Barendsz op Oudjaarsdag 1946 tegenkwam, en die de volgende dag weggesmolten was. Later meer interessante plaatjes.Origineel_kathedraal_van_ijs_gefotografe
Blog 52 eerder 30-12-2006,

Geen opmerkingen:

Een reactie posten